Ditt ärende är sparat

För att återuppta ditt ärende vid ett senare tillfälle kan du antingen gå till Min sida eller starta E-tjänsten på nytt. Du kommer då att få en fråga om du vill återuppta ärendet.

Lämna e-tjänst

Ditt ärende kunde inte sparas

Sidan innehåller fält vars innehåll inte kunde valideras. Du måste åtgärda felen eller tömma fälten innan ärendet kan sparas.

Titel

Brödtext
Vi placerar kakor (cookies) på din enhet för att E-tjänsteplattformen ska fungera på ett bra sätt. Läs mer om kakor.
Gå direkt till huvudinnehållet
Logotyp
Min sida
Min sida
  • Startsida e-tjänster
  • Personuppgiftshantering
  • Tillgänglighetsredogörelse
Logga in
  • StartsidaPil
Kontakta oss

Alkoholhandläggare
Hanna Frommelin
Tel. 0555-421 28  
hanna.frommelin@grums.se


Obs!
Detta ärende kan du följa under fliken "Mina ärenden".

Ansökan om tillfälligt serveringstillstånd till slutet sällskap

Denna e-tjänst vänder sig till dig som vill ansöka om tillstånd att servera alkoholdrycker vid enstaka tillfälle till slutet sällskap enligt 8 kap 2 § alkohollagen 2010:1622. Du kan söka som privatperson, representant för en förening eller som företagare.


Med slutet sällskap menas en begränsad krets av personer som har någon form av gemensamt intresse t.ex. en förening, eller gäster vid en högtidsdag. Serveringstillstånd krävs då alkoholservering sker mot betalning. Andra viktiga punkter som ska uppfyllas:

- Medlemskap ska inte kunna lösas i entrén eller på annat ställe samma dag.
- Arrangören ska i förväg kunna ange vilka personer som vid tillfället ska delta.
- Sökanden ska vara såväl personligt som ekonomiskt lämplig i enlighet med vad som framgår i 8 kap 12 § alkohollagen.
- Förening eller sammankomsten ska ha en tillfredställande organisation, namn, stadgar samt en verksamhet som kan bedömas som bestående.
- Lagad mat ska tillhandahållas.
- Servering medges under normaltid klockan 11.00 - 01.00


En ansökan om tillfälligt tillstånd till slutet sällskap beslutas av kommunens alkoholhandläggare.

Det är viktigt att du ansöker minst tio dagar innan serveringen ska äga rum. Ansökningsavgiften är med 500 kronor per tillfälle och ska vara betald innan ansökan behandlas. Handläggningstiden är tio dagar efter komplett ansökan och inbetald ansökningsavgift.

OBS! Denna e-tjänst kräver e-legitimation.

Tryck på "Logga in" för att börja fylla i din ansökan.

Logga in

Kontakta oss

E-post: kommunstyrelse@grums.se
Telefonväxel: 0555-420 00

Besök oss

Sveagatan 77, Grums

Snabblänkar

  • Startsida e-tjänster
  • Personuppgiftshantering
  • Tillgänglighetsredogörelse