Ditt ärende är sparat

För att återuppta ditt ärende vid ett senare tillfälle kan du antingen gå till Min sida eller starta E-tjänsten på nytt. Du kommer då att få en fråga om du vill återuppta ärendet.

Lämna e-tjänst

Ditt ärende kunde inte sparas

Sidan innehåller fält vars innehåll inte kunde valideras. Du måste åtgärda felen eller tömma fälten innan ärendet kan sparas.

Titel

Brödtext
Vi placerar kakor (cookies) på din enhet för att E-tjänsteplattformen ska fungera på ett bra sätt. Läs mer om kakor.
Gå direkt till huvudinnehållet
Logotyp
Min sida
Min sida
  • Startsida e-tjänster
  • Personuppgiftshantering
  • Tillgänglighetsredogörelse
Logga in
  • StartsidaPil
Kontakta oss

Jakob Fernqvist

Miljö- och hälsoskyddsinspektör

0555-42174

jakob.fernqvist@grums.se

 

Ansökan/anmälan av enskild avloppsanläggning

Välkommen till anmälan eller ansökan av enskild avloppsanläggning

För att ändra eller anlägga en ny anläggning med ansluten toalett måste du ansöka om tillstånd hos tillväxt- och tillsynsfunktionen.

Du använder denna e-tjänst för både ansökan och anmälan.

Anmälan/ansökan hanteras av tillväxt- och tillsynsfunktionen i Grums kommun.

 

Avgift

Avgift tas ut för handläggning av ansökan och anmälan enligt kommunens taxa för prövning och tillsyn inom miljöbalkens område (2023-12-18 § 126). 

Information om ansöknings-/anmälningsprocessen 

  • Tillstånd krävs alltid för en avloppsanläggning där vattentoalett ska anslutas. Anmälan (i vissa fall tillstånd) krävs för en avloppsanläggning för endast bad-, disk- och tvättvattenavlopp, så kallat BDTavlopp. Även en ändring av en befintlig avloppsanläggning kräver en anmälan (i vissa fall tillstånd). Viktigt att tänka på vid planeringen av ett avlopp är att tidigt ta kontakt med sina grannar/närboende och informera om att man planerar att anlägga ett avlopp. 

  • Prövningen av ansökan eller anmälan påbörjas först när en komplett ansökan/anmälan inkommit med begärda uppgifter och bilagor. Handläggningstiden förlängs om uteblivna uppgifter måste begäras in.

  • För att få den information som krävs angående uppgifter om skyddsavstånd och markförhållanden behöver olika typer av undersökningar göras. Om din ansökan/anmälan avser en avloppsanläggning med infiltration behöver en provgrop grävas för att kunna undersöka markens jordart (kornstorleken i jorden). För att säkerställa att jordarten har tillräcklig infiltrationskapacitet tas jordprover som sedan anlyseras genom siktanalys eller perkolationstest. Resultatet bifogas sedan ansökan/anmälan. För att kunna utföra dessa undersökningar är det lämpligt att i ett tidigt skede anlita en sakkunnig entreprenör eller konsult.

  • En avloppsanläggning bör placeras så att risken för förorening av grundvattnet samt sjöar och vattendrag minimeras. Rekommenderade skyddsavstånd finns att läsa om i Havs- och vattenmyndighetens allmänna råd om små avloppsanordningar för hushållsspillvatten (HVMFS 2016:17) och på avloppsguiden.se. Slamavskiljare, sluten tank och minireningsverk som kräver slamtömning ska placeras som enligt kommunens renhållningsordning och renhållningstaxa.

  • I samband med ansökan/anmälan gör miljö- och byggavdelningen en inspektion på plats. Vi diskuterar med sökanden om den bästa lösningen. Därefter fattas beslut om tillstånd. 

  • Anläggandet av ett avlopp får inte påbörjas innan tillstånd har getts eller en anmälan har gjorts. Om anläggande sker innan kan en miljösanktionsavgift på 5 000 kronor respektive 3 000 kronor tas ut (detta enligt kapitel 3 i paragraf 1, förordning (2012:259) om miljösanktionsavgifter). Om avloppsanläggningen inte uppfyller kraven kan man bli tvungen att bygga en ny anläggning eller flytta den befintliga.

  • Med tillståndet/beslutet skickas en kontrollplan som ska fyllas i och bilder som anges i kontrollplanen ska tas vid anläggandet av avloppet. Kontrollplanen med begärda bilder ska sedan skickas till miljö- och byggavdelningen för granskning (ingen slutbesiktning av inspektör görs på plats av anläggningen). Kontrollplanen kommer att granskas och bedömas.

Information om hur vi hanterar dina personuppgifter 

De personuppgifter som du lämnar kommer att användas för att vi ska kunna tillhandahålla det stöd och den service vi ansvarar för. Kommunstyrelsen i Grums kommun är ansvarig för att dina personuppgifter behandlas i enlighet med gällande dataskyddslagstiftning. Mer information om hur vi behandlar dina uppgifter, vilka rättigheter du har och hur du kontaktar oss finns här: 

Grums.se - Personuppgifter 

 

Logga in

Kontakta oss

E-post: kommunstyrelse@grums.se
Telefonväxel: 0555-420 00

Besök oss

Sveagatan 77, Grums

Snabblänkar

  • Startsida e-tjänster
  • Personuppgiftshantering
  • Tillgänglighetsredogörelse