Ditt ärende är sparat

För att återuppta ditt ärende vid ett senare tillfälle kan du antingen gå till Min sida eller starta E-tjänsten på nytt. Du kommer då att få en fråga om du vill återuppta ärendet.

Lämna e-tjänst

Ditt ärende kunde inte sparas

Sidan innehåller fält vars innehåll inte kunde valideras. Du måste åtgärda felen eller tömma fälten innan ärendet kan sparas.

Titel

Brödtext
Vi placerar kakor (cookies) på din enhet för att E-tjänsteplattformen ska fungera på ett bra sätt. Läs mer om kakor.
Gå direkt till huvudinnehållet
Logotyp
Min sida
Min sida
  • Startsida e-tjänster
  • Personuppgiftshantering
  • Tillgänglighetsredogörelse
Logga in
  • StartsidaPil
Kontakta oss

IFO:s reception
0555-422 82

Ansökan om försörjningsstöd

Här kan du ansöka om försörjningsstöd, tidigare kallat socialbidrag. Innan du börjar är det bra att samla ihop alla uppgifter om inkomster och utgifter som du behöver. Du ansvarar för att dina uppgifter är korrekta. Att lämna fel uppgifter kan vara bidragsbrott och leda till polisanmälan.

Logga in med BankID och fyll i ansökan. Om ni är två som söker behöver båda signera ansökan när den är färdig.

Är det första gången du söker försörjningsstöd? Eller är det mer än två månader sedan du sökte senast? Gör följande inom fem arbetsdagar efter att du har skickat in din ansökan:

1. Skicka in:

  • Kontoöversikt från din bank som visar hur många konton du har.
  • Kontoutdrag för alla dina konton för de senaste tre månaderna, räknat från datum för ansökan där saldo efter varje transaktion tydligt framgår.
  • Underlag på de utgifter som du ansöker om, exempelvis fakturor.
  • Skattedeklaration från Skatteverket, alla fyra sidor. Om du inte deklarerat ska Inkomstuppgifter från Skatteverket lämnas (kan hämtas på Skatteverkets kontor).
  • Hyresavtal. Om du hyr bostad i andra hand måste du även bifoga underlag som visar att andrahandsuthyrningen är godkänd av fastighetsägaren eller bostadsrättsföreningen.
  • Kopia på beslut om uppehållstillstånd från Migrationsverket om du inte är svensk medborgare.

Skicka dem till:
Grums kommun
Individ och familj
664 80 Grums

Eller lämna handlingarna i kommunens brevlåda på Sveagatan 77.

2. Ring till oss 
Det är först när vi fått dina handlingar och ditt samtal som vi börjar med din ansökan. Ring till receptionen, 0555-422 82. Dit kan du också ringa om du har frågor om e-tjänsten.

Information om hur vi hanterar dina personuppgifter 

De personuppgifter som du lämnar kommer att användas för att vi ska kunna tillhandahålla det stöd och den service vi ansvarar för. Kommunstyrelsen i Grums kommun är ansvarig för att dina personuppgifter behandlas i enlighet med gällande dataskyddslagstiftning. Mer information om hur vi behandlar dina uppgifter, vilka rättigheter du har och hur du kontaktar oss finns här: 

Grums.se - Personuppgifter 

Klicka på "Nästa" för att logga in i e-tjänsten.

Nästa

Kontakta oss

E-post: kommunstyrelse@grums.se
Telefonväxel: 0555-420 00

Besök oss

Sveagatan 77, Grums

Snabblänkar

  • Startsida e-tjänster
  • Personuppgiftshantering
  • Tillgänglighetsredogörelse