Via den här e-tjänsten kan du lämna inkomstuppgifter gällande vård och omsorg.
Vid insatsens början samt i början av varje nytt år får du en blankett gällande inkomstförfrågan. Avgifterna beräknas enligt bestämmelserna i socialtjänstlagen (kap 8 §§ 2-9). Uppgifterna som hämtas in är grunden för vilken avgift du ska betala.
Om inte inkomstuppgifter lämnas in blir du automatiskt beräknad med maxtaxa. Det gäller också om inte inkomsuppgifterna lämats in inom 3 veckor efter att du fick beslut om insatsen.
Uppgifter om inkomst av garantipension, tilläggspension, änkepension och bostadstillägg hämtas från Riksförsäkringsverket.
De uppgifter du ska lämna in är uppgifter om inkomst av tjänst, kapital, Alecta AFA-pension, KF pension, KPA, SPV, privata pensionsförsäkringar och annan pension (till exempel utländska pensioner) och bostadskostnader. Från Skatteverket hämtas uppgifter om senaste taxering.
Läs mer om aktuella avgifter på grums.se:
Grums.se - Avgifter omsorg
Information om hur vi hanterar dina personuppgifter
De personuppgifter som du lämnar kommer att användas för att vi ska kunna tillhandahålla det stöd och den service vi ansvarar för. Kommunstyrelsen i Grums kommun är ansvarig för att dina personuppgifter behandlas i enlighet med gällande dataskyddslagstiftning. Mer information om hur vi behandlar dina uppgifter, vilka rättigheter du har och hur du kontaktar oss finns här:
Grums.se - Personuppgifter